Emil(S) Huddinge

Om ett bättre alternativ för Huddinge

Fixa OS åt de äldre!

Lämna en kommentar

På fredag invigs de vinterolympiska spelen i Sotji i Ryssland. Jag och många med mig ser fram emot att följa tävlingarna på TV. Vi vet att sport och inte minst vintersport är mycket populärt i Sverige. Inte minst hos många i den äldre befolkningen är sändningarna från världscuptävlingarna i alpin skidåkning, längdskidåkning och skidskytte självklara inslag i vardagen.
För första gången någonsin är det inte Sveriges Television som sänder OS. Det är istället Viasat som sänder OS i sina kanaler, till exempel TV3 och TV10. Det innebär att alla inte kan se sändningarna.
Häromdagen fick jag veta att kommunens äldreboenden bara kan visa SVT och TV4. Det är förstås djupt olyckligt för alla de äldre som har sett fram emot att följa OS under dagarna. Jag känner exempelvis en äldre man på ett av kommunens boenden som brukar hoppa över lunchen för att titta på skidor. Nu riskerar han och många andra att missa den största vintersportfesten på många år.
Men, än är det inte försent. Jag kräver att Social- och äldreomsorgsförvaltningen och Huge gör vad de kan för att lösa det här så fort som möjligt så att så få som möjligt missar festen.

Kommentera

