Emil(S) Huddinge

Om ett bättre alternativ för Huddinge

Oro över kunskapresultaten i Huddinge

Lämna en kommentar

I går behandlade kommunens grundskolenämnd en rapport som beskriver verksamheten i Huddinges skolor under året fram till och med den 31 augusti. Det är förstås ett bra tillfälle att analysera och försöka förstå utvecklingen i skolorna för att kunna avgöra vilka insatser vi behöver göra för att nå bättre resultat framöver. I rapporten finns både ljusglimtar och en hel del anledning till oro.

Särskilt oroande är att trenden med sämre resultat på de nationella proven i årskurs tre fortsätter. Det är särskilt allvarligt med tanke på vad vi vet om de tidiga insatsernas betydelse för elevernas hela skolgång. Det behövs en nationell och lokal satsning på de tidiga årskurserna. Vi måste få ner storleken på klasserna i de tidiga årskurserna för att lärarna ska få mer tid med varje elev.  

Det är bra att meritvärdena i årskurs åtta och nio är så pass bra som de är, men de stora skillnaderna i skolresultat mellan kommunens skolor kvarstår och fördjupas delvis. Som vi ser det måste det bli en huvuduppgift för kommunen att komma tillrätta med den utvecklingen. Här skulle det vara klädsamt om de ledande politikerna i kommunen hade lite mer krismedvetande. Ett exempel på de enorma skilnaderna varierar andelen årskurs treor som klarade alla delprov i de nationella proven mellan drygt elva procent och hundra procent vid olika skolenheter.  

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s